En oase af Stilhed, hvor tiden står stille
Shintai og Mayadevi bruger deres instrumenter til at skabe en atmosfære af ro og velvære.
Rækker af uendelige overtoner hvirvler gennem koncertrummet i kosmisk dans, hver eneste tone et fingerpeg på Øjeblikket.
The Moment / Silent Retreat Center
Vi bor i Assisi i Italien, midt i en beskyttet nationalpark. Vi tilbyder hver måned en uges Stilhedsretræte og mulighed for Individuelle Retræteophold.
Mayadevi har studeret musik ved Københavns Universitet og har spillet i forskellige rock- og jazzgrupper. Hun spiller piano, saxofon og har siden 1981 arbejdet med tibetanske syngeskåle, både som musikinstrumenter og som redskab i healing sessioner.
Shintai er fra Belgien. Mens han spillede i et kendt rockband, rejste han i 1980 til Indien, for at møde Osho. Ved samme ophold lærte han sitaren at kende. Den har siden været hans hovedinstrument. Yderligere spiller han guitarer, overtoneharpe og synthesizer.
En intens oplevelse af Øjeblikket
Når vi spiller vores musik,
tuner vi ind til lydenes klang og overtonerne i vore instrumenter.
Gang på gang oplever vi glæden ved at blive ført af Øjeblikket;
at blive ledt og vist vejen.
De foranderlige bølger af lyd forvandles til sfærernes musik, hver gang forskellig, ny, frisk, i stilhedens åndedrag.
Kendetegnet for vores musik er dens enkelhed.
Musik, som ikke kun ørerne, men hele kroppen kan høre og som arbejder videre, langt efter den sidste tone har klinget …
MEDITATIONSKONCERTERNE
Overtonemusik
Al udvikling i naturen respekterer “Den Harmoniske Skala”, det østlige “OM”. Musik har den forunderlige egenskab, at den per definition er i harmoni med de kosmiske love, da overtoner udfolder sig trofast i respekt for den harmoniske lov.
Men det er ikke musikkens eller lydens eneret, at have denne egenskab – alt i naturen følger helst den nemme vej, energiens vej, så hvad som helst man foretager sig – være det som maler, billedhugger, arkitekt eller noget helt andet – kan man lede efter den røde tråd, energiens vej.
Kan man som kunstner skabe den fortrolighed med skabelsen, bliver rollerne omvendt. Det bliver musikken, som skaber sig selv – lyden, der finder vejen…
Vores musik er meget næmsom, uden overraskelser. Den kan opfattes som et ocean af lyde, hvor hver eneste tone lever et eget liv, uden dog at kræve særlig opmærksomhed, uden at lede et specielt sted hen. Og hvor er man, når man ikke er på vej? Her og nu…”
Bølgerne, koncertens første del
Meditationskoncertens første del betragter vi som en introduktion mellem os som musikere og publikum.
Vi oplever det som en bølge af energi, der kommer fra publikummet hen til os, forvandler sig i musik, hvorefter bølgen bevæger sig mod publikummet igen…
Spiralen, koncertens anden del
Efter at vi har udforsket koncertrummet i alle sine aspekter, er tiden kommet til at udfolde sig. Universet er større end os, og det er den oplevelse, som lokker.
Dér hvor energien før bevægede sig horisontalt, rejser den sig nu vertikalt – som en kosmisk spiral.
Lydene kommer, rører, harmoniserer og skaber et rum af stilhed, hvorfra nye toner kan opstå. Instrumenternes lydspektrum støtter kroppen til at give slip og inviterer lytterens sjæl til at tage på en vidunderlig opdagelsesrejse i Sfærernes Univers.
“The World is Sound”
Joachim Ernst Berendt skrev denne introduktion til Holistisk Musikforståelse i 1983, efterfulgt af “The Third Ear” i 1985.
På passioneret vis udforsker han musikkens forunderlig verden og da tilgangen er holistisk, kommer han vidt omkring!
Lige interessant og omfattende – dog mere teknisk – er danske Skye Løfvanders bog “Overtoner under Huden”.
“The Cosmic Octave” af Hans Cousto redegører for de kosmiske love.
Vores valg af grundtonen i koncerterne (Jordens Vibration) er baseret på Coustos værk.
Bøgerne kan varmt anbefales!
INSTRUMENTERNE
Syngeskålene
I den buddhistiske kultur får munkene et orange klæde og en tiggerskål ved deres invielse. Denne skål bruges både til at spise af og indgår som del af meditationen, hvor et blødt anslag kreerer en mantra-lignende klang. Det at bruge skålene som musikinstrument er en ny udvikling.
Skålene er lavet af en legering, som bestemmer klang og rigdom af overtonerne. Hver planet er forbundet med et metal her på jorden: Solen med guld, Månen med sølv, Venus med kobber, Merkur med kviksølv, Mars med jern, Jupiter med tin og Saturn med bly.
Dette er een af forklaringerne på den kontinuerlige forandring af overtonernes lydbillede (under planeternes bevægelse) og på skålenes egenskab til således at reflektere den Kosmiske Klang.
Denne Sfæremusik helbreder krop og sind.
Shintaren
Jeg købte min første sitar i Indien i 1980. Jeg mødte en rickshawkører, som lige havde købt en guitar. Han spurgte mig, om jeg kunne undervise ham lidt. Selv spillede han sitar. De næste to dage lærte vi hinanden alt, hvad man kan lære på to dage. Hjemme igen stod instrumentet i hjørnet af stuen i et stykke tid. Efterhånden begyndte jeg at spille lidt, enkelte berøringer af strengene, blot for at nyde instrumentets rige og fulde klang, indtil jeg efter nogle måneder pludselig opdagede, at det var dét, jeg havde ledt efter så længe…
Denne måde at spille på gav mig oplevelsen, at lytte til dét, der blev spillet og at mine hænder bevægede sig, uden at jeg selv gjorde noget.
Jeg har i mange år haft et ønske om at forbedre min indiske sitar for at støtte min spillestil, som er blødere og mere stille sammenlignet med den klassiske indiske stil. Resultatet blev ret flot og jeg er faktisk stolt over at have bygget et unikt instrument – en Shintar – som ikke findes magen til i verden.
Overtoneharpen
Vores elektriske overtoneharpe er et meget enkelt og ligetil instrument: 36 strenge stemt i den harmoniske skala. Lyden er intet andet end himmelsk!
Synthesizeren
Grundtonen spiller en central rolle i vores musik, da den er fundamentet, hvorpå de øvrige instrumenters lydspektrum kan udfolde sig.
I indisk musik anvendes tampuraen til at lægge basis til musikken, vi anvender gerne en synthesizer, da instrumentets lyd smelter organisk sammen med lydene fra syngeskålene.
Harmonix guitaren
Shintai har selv modificeret sin basguitar, som er stemt i én akkord og spilles som en slags kombination tampoura/sitar
Instrumentet er ualmindeligt rig på overtoner og introducerer til en hidtil ukendt klangverden.